post@logoutvikling.no
Telefon: 41 90 24 29

Hva koster en logo og hvor mye bør du bruke?

Er du i den sistuasjon at du tenker hva koster en logo har du kanskje sett at en logo kan lages helt gratis. Priser for en logo varierer egentlig voldsomt. Alt fra helt gratis, til noen få tusen eller mange titalls tusen. De største varemarkene kan faktiske koste flere millioner kroner.
Det høres sikkert helt sprøtt ut at det er så enorme forskjeller, men det er grunner for det også.

valg
Trenger du ny logo har du noen ulike valg:

Hvilke valg har du?

Har du en nyoppstartet bedrift, forening, klubb eller en annen organisasjon og trenger ny logo har du følgende valg:

– Lag logoen selv i et program du har tilgjengelig (gratis hvis du har rett programvare)
– Bruk en logo-generator (Uten kostnad, men ofte med tilvalg som koster)
– Kontakt et logo-byrå med faste priser, ja, f.eks. logoutvikling: post@logoutvikling.no (lave priser)
– Be om et tilbud fra et reklamebyrå eller designbyrå. (høyere priser)

Tenker du å lage logo selv har vi 11 design tips for deg i dette blogginnlegget.

Hva koster en logo her hos logoutvikling?

Prisene starter på 2990,- eks. mva. og. inkluderer digitale filer, fargeforslag, korrektur og mer til. Se detaljer og flere priser her. Prisen vil stige dersom man for eksempel har behov for å få laget trykkfiler, vil ha flere designforslag, logo tilpasset ulike sosiale medier, ønsker flere korrekturrunder osv.

skreddersy logo
Skreddersy en logopakke etter det du har behov for.

Skreddersy detaljer og priser selv

Det er også mulig å skreddersy en logo etter akkurat hva du har behov for. Prisene vil oppdatere seg etter hva endringer du huker av for og det er oversiktlig og enkelt å se. Du kan gå til bestillingsskjemaet her for å bestille eller sende oss en melding via kontaktsiden.

Priser for logo avhengig av språk?

Det finnes selvfølgelig masse dyktige designere utenfor Norge. Og prisen utenlands kan være mer gunstig enn norske priser. Hvis du er komfortabel med å bruke et byrå eller en utenlandsk tjeneste kan du spare noen kroner på å gjøre det. Om du vil fortrekke å ha dialogen på norsk kan det kanskje være verdt noen kroner ekstra. Noen utenlandske sider du kan vurdere å teste er f.eks Fiverr eller Upwork.

Hva koster en logo?
Hva koster en logo? I avsnittet under får du en forklaring.

Hvorfor varierer prisen på en logoer så mye?

Prisen på en logo kan variere avhengig av en rekke faktorer. Her er noen mulige årsaker til variasjonen i priser:

  1. Kvalitet
    Prisen på en logo kan variere avhengig av kvaliteten på arbeidet som utføres. En erfaren og dyktig designer vil vanligvis kunne skape en logo av høyere kvalitet. Dette er gjerne mer tidkrevende og krever mer innsats.
  2. Erfaring
    Prisen kan også variere basert på erfaringen til designeren. En designer med mye erfaring vil kunne kreve en høyere pris, fordi de har et godt rykte og kan garantere for kvaliteten sluttresultatet.
  3. Omfang av oppgaven
    Kanskje skal logoen være enkel og brukes få steder? Hvis logoen skal brukes i mange forskjellige sammenhenger, vil prisen vanligvis være høyere. En designer må kanskje legge ned mer tid på å lage flere versjoner av logoen for forskjellige formål. Eksempelvis trykk, digitalt, stående og liggende versjon osv.
  4. Kundebehandling
    Hvor mye tid designeren må bruke på å kommunikasjon med kunden og antall korrekturrunder for feedback gjør også sitt for å påvirke prisen.
  5. Geografisk plassering
    Prisene kan variere avhengig av hvor designeren befinner seg geografisk. Prisene kan være høyere i storbyer, og lavere i mindre byer eller landlige områder.
  6. Konkurranse
    Prisene kan også være avhengig av konkurransen. Hvis det er mange andre designere som tilbyr logo-design tjenester i et område, vil prisene være mer konkurransedyktige. Hvis det er få designere i området, vil prisene ofte være høyere.

Det er derfor viktig å huske at det er mange faktorer som kan påvirke prisen på en logo, og at prisen ikke alltid reflekterer kvaliteten på arbeidet. Det er viktig å finne en designer som har erfaring og kompetanse til å lage en logo som passer dine behov bedre, og som tilbyr en pris som passer ditt budsjett slik at du kan bli fornøyd med både pris og logo designet.

Pris på logo og visuell profil

Logoer lages ofte alene men vil i de fleste tilfeller ha behov for en visuell profil. En profil vil kunne inneholde fonter, farger, former, ikoner, bildestil og ulike design elementer. Disse elementene vil forsterke bedriftens profil, logoen og skape en helhetlig identitet. Prisen for dette avhenger mellom annet av antall elementer og kompleksitet. Hos oss starter prisen på 2500,- eks. mva. for en visuell profil.

logo design og nettside
Nettside kan leveres sammen med ny logo.

Pris på logo og nettside

Trenger du nettside samtidig som utvikling av logoen kan ny hjemmeside leveres som en del av pakka. Det vil være en side bygget i wordpress med oxygen som er en moderne bygger som sørger for at siden er rask og kundevennlig og selvfølgelig optimalisert for mobil og netttbred i tillegg til desktop. En på nettside hos logoutvikling.no starter på 10. 000 kr. eks. mva. og vil være det grunnleggende man trenger.

Visittkort
Visittkort med ny logo for de rette anledninger.

Visittkort med ny logo?

Hva koster en logo + visittkort? Når ny logo er på plass kan det være du ønsker ett visittkort. Selv om det trykkes en god del færre visittkort i dag enn f.eks 10 år siden ønsker mange å ha en liten bunke visittkort å kunne dele ut ved de rette anledninger.

Pris på foliering av logoen på firmabil

Prisen for logofoliering på en bil kan variere avhengig av en rekke faktorer, inkludert størrelsen på bilen, kompleksiteten til designet, type folie som brukes, og hvor i landet du befinner deg.

Vanligvis kan du forvente å betale et sted mellom noen tusenlapper og flere titusen kroner for en kvalitetsfoliering av bilen din. Det er best å ta kontakt med lokale bilfolieringsbedrifter for å få et nøyaktig tilbud basert på dine spesifikke behov og ønsker.

markedsføring
Ikke glem å sette av noen kroner til markedsføring etter utvikling av logo og profilmateriell.

Markedsføring etter logo-utviklingen

Når logo, den visuelle profilen, hjemmeside og andre ting er på plass er det på tide å markedsføre seg litt. Markedsføring kan gjøres på mange ulike måter alt ettersom bransje, budsjett og målsetting. Forsøk å sett av en sum fra budsjettet til markedsføring, f.eks annonsering.

Lykke til!

Vi ønsker deg lykke til med logoutviklingen og håper at du vil vurdere å bestille logo fra logoutvikling.no. Send oss en melding om det er noe du lurer på så tar vi kontakt!

Kontakt oss

Send oss gjerne et spørsmål eller bestilling via kontaktskjema. 
Vi hjelper deg så godt vi kan og så raskt vi klarer!
Kontakt oss (#4)
Portrett Tormod
crossmenu
Kontakt oss nå for hjelp med logo!
This is default text for notification bar