Skal du lage logo, enten selv eller hos noen andre kan det være greit å kjenne til noen gode holdepunkter for logo design.
Hold deg til et enkelt logo design. En enkel logo design vil være lettere å huske og gjenkjenne enn en komplisert en. Noen logoer er så kompliserte eller har så "kreativ" tekst at det kan være vanskelig å skjønne hva det faktisk står eller hva slags tjeneste som tilbys.
Bruk farger som passer til bransjen din. Eller farger som ikke er vanlige for å skille deg ut. Sannsynligvis vil du at logoen skal skille seg ut fra mengden og konkurrentene, men det er også en mulighet å la logo designet stå for den jobben og la fargevalget være litt mer tradisjonelt og trygt.
Velg en skrifttype som passer til bransjen din og som er enkel å lese. Det finnes tusenvis av fonter/skrifttyper å velge mellom, men også her gjelder tips nummer 1; hold det enkelt.
Skrifttypen har noen klare oppgaver. Være lesbar, se profesjonell ut, bli husket, passe til bransjen/bedriftens visuelle identitet.
Unngå å legge til for mange elementer i logoen din, dette kan gjøre den rotete og vanskelig å forstå. Må du ha AS (aksjeselskap) i logoen? Se på store selskap, det er veldig sjeldent disse bruker AS. Å bruke AS gjør at bedriften kan fremstå mindre eller nyoppstartet. Kanskje ok i begynnelsen, men kjedelig på sikt. Årstall og andre elementer kan også være overflødig når det kommer til logo design.
Pass på at logoen din ser bra ut i svart-hvitt også. Et godt logodesign ser minst like bra ut uten farger. Sørg for at logoen din også ser bra ut når den trykkes ut i svart-hvitt. Denne versjonen av logoen ofte brukes i trykksaker. I Logoutvikling bruker vi gjerne å starte med svart-hvitt versjoner før vi legger på farger for å kunne se på logo designet på en nøytral og upåvirket måte.
Er du nysgjerrig på årets farger kan du se om det i Pantones fargeunivers.
Sørg for at logoen din ser bra ut i forskjellige størrelser. Logoen din bør være tydelig og lesbar uansett om den vises i full størrelse eller i mini-format. Se for deg størrelsen på det runde profilbildet på facebook – på mobil. Logoen bør være synlig der også. Et godt logo design tar hensyn til dette. Det er også en mulighet å ha egne logoversjoner for mindre flater.
Har du sett en pikslete logo i en annonse? Det ser ikke spesielt fint ut. Bruk høykvalitets bilder og grafikk i logoen din for å sikre at den ser profesjonell ut. Logoversjonen for trykk bør være vektorisert og satt opp i riktig størrelse for formatet som logoen skal trykkes på.
I Logoutvikling er en av våre tjenester å rentegne pikslete logoer. Se mer om det her.
Tenk på hvordan logoen din vil se ut på forskjellige medier og plattformer. Logoen skal mest sannsynlig brukes på nettsider, sosiale medier, annonser og trykksaker som profilartikler.
Ikke vær redd for å prøve ut nye ideer og konsepter når du lager logoen din. Å gjøre akkurat det samme med logo designet som alle andre gjør ikke at du skiller deg ut. Det er ikke sikkert at logoen skal fortelle alt om bedriften. Det kan du bruke andre elementer til som bilder i en viss bildestil, illustrasjoner, ikoner og andre profilbyggende elementer.
Det kan være lurt å få innspill fra andre underveis i prosessen. Om det er på idènivå eller når du har fått laget noen ulike forslag. Vi ser ting forskjellig og det du synes ser ut som en ting kan for andre se ut som noe helt annet.
Bruk en profesjonell designer. Hvis du ikke føler deg helt trygg på å lage logoen din selv, kan det være lurt å hyre inn en profesjonell designer. De har en mer dyptgående forståelse av design og kan hjelpe deg med å lage en profesjonell logo. Du kan uansett sende dine tanker rundt logoen/bedriften, noen logoer du liker og research knyttet til den aktuelle bransjen så logo-prosessen blir så effektiv som mulig.
Masse lykke til med logoen!
PS. Les også innlegget om