For en designer som lager logoer er det helt logisk å lage vektorisert logo som en naturlig del av prosessen. For de fleste andre er nok uttrykket "vektorisert logo" litt gresk. Da jeg startet å lage logoer i det små for rundt 20 år siden var det logoer i helt vanlig jpg-format eller kanskje psd (photoshop document). Senere ble jeg mer obs på det å vektorisere logoer. Det vektoriserte formatet er genialt for designere som er opptatt av høy kvalitet og eieren av logoen som vil ha et best mulig resultat på skjerm eller på trykk.
Se også innlegget Hva er en vektorisert fil? Les om hvordan vi vektoriserer.
Trenger du hjelp med vektorisert logo eller vil du stille noen spørsmål?
Send oss en e-post til: post@logoutvikling.no eller en sms til tlf: 41 90 24 29 så hjelper vi deg med det du trenger.
Når vi først er inne på filformater, hva står eps og ai for? Eps står for Encapsulated PostScript og ai står for adobe illustrator. Det finnes også andre vektoriserte filtyper som svg og til dels også pdf.
Det finnes en mengde programmer man kan bruke for vektorgrafikk:
Vektorfiler brukes til grafiske elementer som ikoner og logoer. Vektoriserte filer er en filtype som gjør det mulig å endre størrelsen uten å miste bildekvalitet samme hvor mye større man gjør filen. Det gjør at alle deler av designet er skarpe og klare og i høy kvalitet. Det blir ikke pikslete på noen måte. En vektorisert logo kan brukes til:
Illustrasjoner: Vektorfiler gjør det mulig å opprette komplekse illustrasjoner med presis form og farge uten at det går på bekostning av kvaliteten.
Trykte dokumenter: Vektorfiler kan med trygghet inkluderes dokumenter som skal trykkes som f.eks. brosjyrer, plakater og magasiner.
Webdesign: Vektorfiler kan brukes direkte i webdesign, som f.eks firmalogo eller ikoner. Veektoriserte filer kan også eksporteres til bilder som .png eller .jpg.
Utendørseklame, skilting og dekor: Vektorfiler kan brukes til å opprette skilt og dekor i skalerbare størrelser uten at det blir pikslete. Det er også praktisk med vektorisert logo eller andre elementer til storformat print. Utendørsreklame som trykkes på f.eks bannere og seil kan være så store som flere titalls meter brede eller høye og må derfor være av høy kvalitet.
Å bruke vektoriserte logoer er viktig fordi de er av høy kvalitet og vil aldri bli pikslete på trykksaker. De kan enkelt skaleres opp eller ned uten å miste kvalitet. Vektoriserte logoer har også en høyere oppløsning enn rasterbilder, noe som gir en klarere og mer detaljert visning av logoen. Dette gjelder selvfølgelig også annen grafikk som ikoner eller annet grafisk materiale.
Skalerbarhet: Vektorfiler kan enkelt skaleres opp eller ned uten å miste bildekvalitet.
Høy kvalitet: Vektorfiler har en høyere oppløsning enn rasterbilder, noe som gir en klarere og mer detaljert representasjon av farger, grafikk og design.
Trykke: Vektorfiler sikrer en en god representasjon av grafikk og design når noe skal trykkes.
Effektiv redigering: Vektorfiler er enklere å redigere enn rasterbilder.
Begrenset detaljer: Vektorfiler er ikke egnet for å representere fotorealistisk grafikk eller bilder.
Større filstørrelse: Vektorfiler kan være større enn tilsvarende rasterbilder, noe som kan føre til noe treghet ved håndtering eller overføring.
Krav til spesialiserte verktøy: Vektorfiler krever spesialiserte verktøy for å opprette, redigere og eksportere, noe som kan føre til en større læringskurve og kostnader ved opplæring.
Pris for vektorisert firmalogo vil i stor grad avhenge av kompleksiteten på logoen. En enkel logo vil ofte gå raskere å tegne/designe på nytt enn en kompleks og veldig detaljert logo. Prissettingen kan være enten på timer eller fastpris. Har du en logo som ikke er vektorisert som du trenger en vektorisering av kan du sende en e-post til post@logoutvikling.no for å be om et tilbud.
Det spiller ikke så stor rolle hvilke formater som blir oversendt så lenge det er et bilde eller en illustrasjon. Kan filene leses/vises på en vanlig pc eller mac er er de gode nok for at designeren kan jobbe med dem. Det vil være en fordel om de beste/største filene sendes over. Det vil gjøre det enklere og mer effektivt (les også mindre kostbart) å jobbe med detaljene på logoen.
For å lage en vektorisert logo, kan du bruke et vektorbasert designprogram som Adobe Illustrator eller Inkscape. Du kan også tegne logoen for hånd først, for deretter å scanne eller ta bilde av skissene og hente de inn i programmet for å rentegne logoen i vektor format. Når du er ferdig, kan du eksportere logoen din som en vektorfil, for eksempel en .eps, .ai eller .svg-fil, som du kan bruke til nettside eller til trykk.
Artikkelen vår for deg som trenger ny firmalogo kan kanskje være interessant for videre lesing. Hvis ikke er du velkommen til å stille oss et spørsmål via skjemaet nedenfor.